Enarmshantelpress

Huvudsaklig muskelgrupp som tränas i denna övning: Axlar

Enarmshantelpress tränar framförallt Deltoideus främre del, Deltoideus mellersta del, Deltoideus bakre del och Pectoralis övre del.

UTFÖRANDET AV ÖVNINGEN
1.  Börja med ett fast grepp om hantlarna där båda vilar framför dig lite ovanför bröstet och rak i ryggen. Härifrån pressar vi växelvis upp varannan arm rakt upp mot taket.

Utgångsposition: Enarmshantelpress -  Börja med ett fast grepp om hantlarna där båda vilar framför dig lite ovanför bröstet. Härifrån pressar vi växelvis upp varannan arm rakt upp mot taket.

Utgångsposition: Enarmshantelpress - Börja med ett fast grepp om hantlarna där båda vilar framför dig lite ovanför bröstet. Härifrån pressar vi växelvis upp varannan arm rakt upp mot taket.

2. När du sedan sänker den första armen i en kontrollerad rörelse så möter du i samma takt med den andra handen som du pressar upp mot taket.

Enarmshantelpress: När du sedan sänker den första armen i en kontrollerad rörelse så möter du i samma takt med den andra handen som du pressar upp mot taket.

Enarmshantelpress: När du sedan sänker den första armen i en kontrollerad rörelse så möter du i samma takt med den andra handen som du pressar upp mot taket.

3. Du fortsätter så här växelvis med armarna. Glöm inte att göra lika många repetitioner på varje arm.

Enarmshantelpress: Du fortsätter så här växelvis med attt pressa armarna rakt upp

Enarmshantelpress: Du fortsätter så här växelvis med attt pressa armarna rakt upp

Det här är en styrketräningsövning som är skonsam mot axelleden och har du problem med axeln sedan tidigare kan du testa att jobba med låga vikter för att se om övningen passar dig.

MUSKLER

Muskler - Översikt över musklerna på framsida och baksida

Muskler - Översikt över musklerna på framsida och baksida

{ 2 comments… read them below or add one }

Tony augusti 20, 2010 kl. 07:01

Tja!

Vore kanon om du kunde få upp lite mer bilder så kunde man lära sig mer utav övningarna.

Mvh Tony i Västerås

Svara

Ulf Liljankoski september 7, 2010 kl. 16:26

Uppdatering av styrketräningsövningar kommer snart.

Svara

Leave a Comment