Drag till hakan med skivstång

Huvudsaklig muskelgrupp som tränas i denna övning: Rygg

Drag till hakan med skivstång tränar framförallt Trapezius, Deltoideus och Brachialis.

UTFÖRANDET AV ÖVNINGEN
1. Ta tag i skivstången med ett överhandsgrepp. Mellanrummet mellan händerna ska vara ungefär en handbredd, men beroende på hur din kropp är konstruerad så akn det hända att du kan hålla händerna tätare ihop, eller måste ha dem bredare isär.

Utgångsposition: Drag till hakan med skivstång - Ta tag i skivstången med ett överhandsgrepp. Mellanrummet mellan händerna ska vara ungefär en handbredd, men beroende på hur din kropp är konstruerad så akn det hända att du kan hålla händerna tätare ihop, eller måste ha dem bredare isär.

Utgångsposition: Drag till hakan med skivstång - Ta tag i skivstången med ett överhandsgrepp. Mellanrummet mellan händerna ska vara ungefär en handbredd, men beroende på hur din kropp är konstruerad så akn det hända att du kan hålla händerna tätare ihop, eller måste ha dem bredare isär.

2. Drag till hakan med skivstång: Dra upp skivstången upp till hakan och håll armbågarna högt. Sänk sedan skivstången igen i en kontrollerad rörelse ner till utgångspositionen.

Drag till hakan med skivstång: Dra upp skivstången upp till hakan och håll armbågarna högt. Sänk sedan skivstången igen i en kontrollerad rörelse ner till utgångspositionen.

Drag till hakan med skivstång: Dra upp skivstången upp till hakan och håll armbågarna högt. Sänk sedan skivstången igen i en kontrollerad rörelse ner till utgångspositionen.

Ju bredare du har mellan händerna desto mer tar du på deltoideus (axlarna) och du tar då mindre på trapezius (rygg).

MUSKLER

Muskler - Översikt över musklerna på framsida och baksida

Muskler - Översikt över musklerna på framsida och baksida

{ 1 comment… read it below or add one }

Lenny juli 21, 2008 kl. 08:47

Drag till hakan är i huvudsak en axelövning. Se http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

Svara

Leave a Comment