Benpress

Huvudsaklig muskelgrupp som tränas i denna övning: Ben

Benpress tränar framförallt Biceps femoris långa huvud, Quadriceps femoris (Vastus medialis, Vastus intermedius, Vastus lateralis, Rectus femoris) och Gluteus maximus.

UTFÖRANDET AV ÖVNINGEN
1. Lägg på önskade vikter på maskinen. Lägg dig sedan i maskinen, placera fötterna på plattan och för upp benen i utgångspositionen (se bilden nedan)

Benpress - Utgångsposition
2. Från utgångspositionen för du sedan ner benen och låter knäna röra vid överkroppen (beroende på den vikt du använder får du anpassa hur långt du går ner med benen). Om du knäna vidrör överkroppen eller ej kan även bero på hur dina ben och knä är naturligt vinklade.

Benpress - Får åter upp benen till utgångsläget
3. Sedan är det dags att press tillbaka benen till utgångsläget.

Använd inte för tunga vikter då detta kan skada leden vid bäckenet/ryggraden. 

MUSKLER
Bild på musklerna som tränas kommer inom kort.

{ 3 comments… read them below or add one }

Peter Qvarsebo mars 27, 2008 kl. 12:14

Visserligen beroende på fotposition (ganska brett) men benpress involver i högsta grad adductormuskulatur (insida lår)

Svara

Thomas Nilsson februari 14, 2010 kl. 08:37

En mycket viktig sak i denna övning är fötternas vinkel. Tår, häl och knä ska ha en rak linje. Har man föttarna i denna vinkel som visas är risken stor att du får en felbelastning på knäna med ont i knäna som följd.

Svara

Ulf Liljankoski februari 14, 2010 kl. 10:43

Thomas, där har vi lite olika syn på saken. Jag anser att det som är viktigt när man t ex gör benpress, knäböj etc är att man har sin naturliga vinkel på fötterna. Alla har olika vinkel på fötterna, en del pekar rakt fram, andra utåt och vissa inåt. Man ska aldrig tvinga in kroppen i en onaturlig hållning och belasta den där, p g a att det är då skaderisken ökar.
Själv pekar mina fötter utåt och på bilden visas min naturliga fothållning.

Svara

Leave a Comment