Benlyft

Huvudsaklig muskelgrupp som tränas i denna övning: Mage/Bukmuskulatur

Benlyft tränar framförallt Rectus abdominis, Obliquus externus abdominis, Quadriceps rectus femoris och Tensor fasciae latae.

UTFÖRANDET AV ÖVNINGEN
1. Lägg armarna på stödet och greppa handtagen och dra upp benen till utgångsläget (se bilden nedan).

Benlyft utgångsposition: Dra upp benen till utgångsläget.
2. Från utgångsläget drar du sedan upp knäna mot bröstkorgen .

Benlyft: Dra upp knäna till bröstet.
3. När du når bröstkorgen tar du långsamt ner benen igen till utgångsläget.

Benlyft: För att göra övningen hårdare kan du utföra den med raka ben.
(4.) För att göra övningen hårdare kan du utföra den med raka ben, samt kan vikter fästas på fötterna/benen för att öka tyngden. Det kan göras både när du har raka ben och böjda ben.

Se till att hålla överkroppen stilla så att kroppen inte gungar fram och tillbaka.

MUSKLER
Bild på musklerna som tränas kommer inom kort.

{ 2 comments… read them below or add one }

Peter Qvarsebo juni 11, 2008 kl. 20:25

Ingen övning jag rekommenderar för magmuskulatur. Aktiverar primärt Iliacus; nedre del av Iliopsoasmusk. Bättre då att träna rena cramps/crunches – övningar; flexion av bål. Antingen i cramps – maskin eller ännu bättre; ligg på bänk/golv med böjda knän, tryck ner fötter i bänk/golv (avlastar Iliopsoas) och flektera bålen med en krummande rörelse.
Hälsn. Peter Qvarsebo

Svara

Ulf Liljankoski juni 17, 2008 kl. 08:36

Tack för inlägget Peter, ska kolla närmare på det.

Svara

Leave a Comment